Experimenten in muzikale intelligentie
Muziek is een balans tussen regels en vrijheid
In 1981 begon de Amerikaanse componist en hoogleraar David Cope met het maken van een computerprogramma genaamd EMI, Experiments in Musical Intelligence. Inmiddels maakt het programma muziek die, zelfs door de meest ervaren musici, niet altijd meer te onderscheiden valt van het echte werk.
Vanuit de wetenschappelijke hoek komen er positieve reacties. Veel wetenschappers zien in Cope’s werk enorme potentie, ook in gebieden buiten muziek.
Maar – je voelt ‘m al aankomen – vanuit de muzikale hoek komt er een ander geluid. De meeste muzikanten, academici en componisten vinden dat het creëren van muziek iets ingeboren menselijks is. Zij zien het computerprogramma als een bedreiging voor het uniek menselijke aspect van creativiteit. Blijkbaar hebben velen het gevoel dat wij mensen iets extra’s hebben ten opzichte van machines (en trouwens ook ten opzichte van dieren).
Is dit gevoel terecht?
Foto: Eerste bladzijde van Der Tag der ist so freudenreich van Bach, BWV 605